Så här handlar du!   Avhämtningsplatser   Hemleverans   

Så här handlar du!   Avhämtningsplatser   Hemleverans   

Vanliga frågor

Hur handlar jag?
Lägg den produkt du vill ha i varukorgen och gå till kassan, välj leveranssätt och genomför köpet genom att följa de olika stegen i kassan. Vid eventuella frågor ring 031-7880048 eller maila info@mobelkungen.se

Kan jag köpa på faktura?
Ja, fakturaköp kan väljas vid hemleverans till adress du är mantlasskriven på. Faktura kan ej väljas vid avhämtning, se köpvillkor.

Hur lång är leveranstiden?
Om varan är markerad ”finns på lager” är leveranstiden ca 2 dagar till 2 veckor, för övriga varor se leveranstid för respektive vara. Vill du har mer exakt information om leveranstid för en specifik produkt går det bra att maila på info@mobelkungen.se  OBS! Uppge artikelnummer vid förfrågan.

Vad kostar frakten vid Hemleverans?
Möblernas pris avser Avhämtning Härryda/Göteborg. Lägg möblerna i webbutikskassan och skriv in ditt postnummer så beräknas fraktkostnaden hem till dig. Därefter kan du fullfölja eller avbryta din beställning. Uddaorttillägg för vissa postnummer, se här. Vi skickar möbler inom hela Sverige med egna lastbilar och åkeriet Dachser. Vi/Dachser kontaktar Er 1-4 dagar innan leverans och avtalar leveransdag/tid i samråd med Er.  Hemleverans till tomtgräns/port. Bärhjälp in i bostaden ingår ej.

Varför kostar frakten av monterade möbler extra vid Hemleverans och vad inkluderar den?
Vi förstår att fraktkostnader vid Hemleverans kan vara en viktig faktor när du överväger ditt köp av monterade möbler. Vår fraktkostnad återspeglar den faktiska nettofraktavgiften som åkerierna tar ut av oss för att leverera dina möbler till din adress. Denna kostnad inkluderar inte bara transporten utan även emballage och hantering av dina möbler för att säkerställa att de når dig i oförändrat skick.
Det är viktigt att notera att fraktkostnaden för färdigmonterade möbler baseras på den fulla monterade volymen av möblerna samt eventuellt extra emballage som krävs för att skydda dem under transporten. 
Våra priser i webbutiken är satta med utgångspunkt från att möblerna hämtas från vårt lager i Härryda. Vi strävar efter att erbjuda konkurrenskraftiga priser för våra produkter och för att kunna göra detta är våra priser baserade på avhämtning från vårt lager som standardalternativ.
Vi hoppas att denna förklaring ger dig en bättre förståelse för våra fraktkostnader vid Hemleverans för monterade möbler och vår prissättningsmodell. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. 

Varför kostar det att hämta möbler på Avhämtningsplatsen?
Genom att använda våra egna lastbilar levererar vi dina möbler till avhämtningsplatser runt om i Sverige. Vår frakt med egna lastbilar till avhämtningsplatser i Jönköping, Linköping, Norrköping, Kungens Kurva, Örebro och Malmö är utformad för att göra det prisvärt, enkelt och bekvämt för dig att ta emot dina beställda möbler. Genom att placera avhämtningsplatser i strategiska områden är det nu möjligt för oss att leverera närmare dig. För att täcka de kostnader som är involverade i vår frakttjänst till avhämtningsplatserna, tillämpar vi en avgift på 7% när du väljer avhämtning i någon av de nämnda städerna. Denna avgift hjälper oss att täcka våra utgifter och fortsätta erbjuda en pålitlig och smidig leveranslösning. Vi vill betona att vi inte tjänar på denna avgift – den täcker enbart de direkta kostnader som uppstår i samband med att transportera möblerna till avhämtningsplatserna. Vi vill vara transparenta med våra priser och se till att du som kund ser hur vår leveransservice fungerar.

Priserna i Webbutiken: Vi har satt våra priser i webbutiken med avhämtning från vårt lager i Härryda i åtanke. Genom att erbjuda avhämtningsplatser runt om i landet strävar vi efter att göra vår service mer tillgänglig, kostnadseffektiv och praktisk för dig.

Vi är glada över att kunna erbjuda denna service för din bekvämlighet och hoppas att du förstår de skälen bakom den tillämpade avgiften. Tillsammans strävar vi efter att göra din shoppingresa smidigare och mer tillfredsställande.

Hur förpackas möblerna vid Hemleverans?
Vid hemleverans med vår egna lastbil är möblerna förpackade i originalemballage. Vid hemleverans med externt åker är möblerna förpackade i originalemballage och kartongen ställd samt förankrad på lastpall. Extra hörnskydd i frigolit och wellpapp placeras på kartongens ytterhörn, allt för att säkerställa en trygg och säker transport hem till dig. Här ser du en kort video på hur möblerna är förpackade och ställda på lastpall när vi skickar med externt åkeri.

Kan jag hämta min vara själv?
Det går bra att hämta din beställda vara på våra Avhämtningsplatser/Pickup.

Kan jag byta eller returnera en vara?
Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan förutsatt att varan är oanvänd och att den returneras förpackad i originalförpackning. När du utnyttjar din ångerrätt står du som kund för returfrakten. Se butikens Köpvillkor för Ångerrätten. Ångerrätten gäller vid Hemleverans, ej vid Avhämtning.

Har ni någon butik där man kan se produkterna?
Vi har Utställning & lager i Härryda/Göteborg.

Vad händer om en vara blivit skadad i transporten?
Om produkten är skadad vid leveranstillfället skall detta anmälas direkt till transportören och även bilder tas på godset. Mer info se Köpvillkor i webbutiken.

Vad är fördel och nackdel med monterade möbler?
Det kan vara värt att fundera kring fördelar och nackdelar med att köpa monterade eller omonterade möbler till ditt hem? Frågan är, skall man välja monterad eller omonterad möbel? Spara tid. En av de största fördelarna med en monterad möbel såsom exempelvis en byrå är den arbetstid som du sparar då du slipper tidsödande montering. Exempelvis har större byråer oftast ett flertal lådor med medföljande innerdelar som skall monteras ihop. Det behövs oftast två personer för montering av möbler, det kan vara mycket svårt att montera själv då det ofta behövs en hjälpande hand att hålla i när lådor eller glas skall monteras in i möbeln. Transport. En nackdel kan vara att det är svårare att transportera hem en färdigmonterad möbel jämfört med en omonterad samt att risken för transportskador kan vara större vid transport av en monterad möbel. Om du skall hämta en monterad möbel, tips är att mäta ytterförpackningen och säkerställa att den går att lasta in i ditt transportfordon och att den hanteras varsamt efter de instruktioner du får hur paketet skall hanteras. Inbärning in i bostaden. Omonterade möbler är platta paket, lätta att bära in jämfört med en monterad möbel. Vid köp av en monterad möbel, viktigt är att säkerställa att den monterade möbeln verkligen går in i hiss eller dörrpost så detta ej blir ett hinder när du väl står där på plats med möbel och bärhjälp. Proffsig montering. Som lekman kan det vara svårt att själv montera ihop en större möbel så den blir exakt rätt med lådor och dörrar. Tjänster för möbelmontering kan ibland köpas till på nätet lokalt av firmor som specialiserat sig på detta. Andrahandsvärde. Generellt kan färdigmonterade möbler upplevas som mer gedigna och äkta jämfört med en omonterade möbler som monterats ihop av en lekman, detta kan i förlängningen ge ett högre andrahandvärde för färdigmonterade möbler. 

Är samtliga priser inklusive moms?
Ja, produkterna är inklusive 25% moms.

Lagrar ni uppgifter om mig? Hur använder ni personuppgifterna?
I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss.
Möbelkungens kundregister innehåller personuppgifter såsom namn, personnummer, postadress, telefonnummer och e-postadress. Ändamålet med behandling av insamlade personuppgifter är att använda dessa för att kunna fullgöra köp hos mobelkungen.se och möjliggöra riktad marknadsföring per e-post, sms och andra kanaler baserad på dina tidigare inköp. Vi delar de personuppgifter till fraktbolagen som krävs för att kunna fullfölja och leverera en beställning. När du som kund väljer och e-posta till Möbelkungen så kommer din e-postadress samt e-posthistoriken att sparas för att göra det möjligt och lättare kunna följa upp och svara på ett ärende. Inga uppgifter kommer att säljas vidare till tredje part eller skickas vidare till tredje land.

Jag har en fråga jag inte hittar svar på?
Ta då gärna kontakt med oss på telefon 031-7880048 eller info@mobelkungen.se så hjälper vi dig.

Möbler
Övrigt